Tenuta dei Fiori
Tenuta dei Fiori er beliggende præcis midt i smørhullet i Piemonte. Netop her er det svært at forestille sig, hvor man finder bedre eksemplarer af den berømte drue fra regionen: Barbera.
Lille produktion - stor smag
Det kommer næppe bag på nogen, at der i Piemonte er et hav af vinbønder- og producenter. Der er mange flere end man skulle tro, der bare laver til eget forbrug og der er mange store, berømte producenter. Men mellem de to yderpunkter, er der rigtig mange producenter, der laver fremragende vine uden egentlig at være hverken hjemmebryggere eller store og berømte. Sådan én er Valter Bosticardo, der er vinbonde, fordi det er det, man har været i den familie gennem generationer. Og selv om produktionen er forholdsvis begrænset, er der ingen tvivl om, at præcis her, midt mellem vinregionerne Asti og Monferrato, hvor Tenuta dei Fiori er beliggende, er det svært at få øje på en producent, der laver små produktioner med så stor smag.
Hver vin har en historie
Selvfølgelig er det Barbera, der er hoveddruen i området, og selvfølgelig gør det samme sig gældende for vinene fra Tenuta dei Fiori. Skal man tale om en salgssucces fra netop vingården her, må der være tale om R3, 100% Barbera, der udgør den størst del af produktionen. De tre R’er står for Remo, der er Valter Bosticardis far, Roberto, der er Valters søn og Rodotiglia, der er marken, hvor de bedste vinstokke står. De øvrige vine har også en historie, der alle har noget med enten stedet, marken eller Valters familie at gøre.
Tradition og fornyelse
Gårdens ældste vinmarker med Barbera-stokke er fra 1933, og leverer i dag blandt andre vine til husets fineste vin og flagskib, Rusticardi. Har man én gang smagt den vin, ved man, at her er tale om en Barbera d’Asti i særklasse. Men at have vinmarker med så gamle stokke er ikke ensbetydende med, at der på Tenuta dei Fiori udelukkende produceres vine af lokale druer på konventionel måde, for også Valter Bosticardi har set fremtiden i øjnene, og har omlagt dele af produktionen til økologisk dyrkede druer. Dermed anerkender producenten den stigende efterspørgsel der findes blandt mange forbrugere, restauranter og sender samtidig det signal, at her i det traditionsrige Piemonte, er det ikke en selvfølge blot at forfølge en succes; her udvikles vinene til nye højder.